Soep- en zeepconcern Unilever wist over de laatste drie maanden van 2013 redelijke groeicijfers te boeken. Sterke verkopen van producten voor persoonlijke- en huishoudelijke verzorging compenseerden zwakkere prestaties bij de voedingstak.
De onderliggende omzetgroei bedroeg in het vierde kwartaal 4,1 procent, waar die in dezelfde periode in 2012 nog 7,8 procent bedroeg, zo maakte Unilever dinsdag bekend.
Deze groei was wel een fractie beter dan de gemiddelde verwachting van analisten, die rekenden op 3,9 procent groei in het vierde kwartaal.
Bij de mix tussen verkochte aantallen en de prijsontwikkeling, leunde Unilever in de laatste drie maanden van 2013 sterker op hogere volumes die gemiddeld een plus van 2,5 procent toonden, terwijl prijzen 1,8 procent stegen.
Bij een sterkere nadruk op volumes kan Unilever meer doen om marktaandeel te behouden of te winnen in de strijd met concurrenten.
Shampoo winst van ijsjes
Bij de verdeling tussen de voedingstak (Lipton thee, Magnum en Ola ijs, Knor, Becel) en de divisies voor huishoudelijke- en persoonlijke verzorging (Dove, Axe, Omo) lagen de sterkste groeicijfers in het vierde kwartaal bij de tweede groep. Persoonlijke verzorgingsproducten lieten een onderliggende omzetgroei van 7,3 procent zien, de huishoudelijke producten een plus van 6,5 procent.
De ijsjesverkoop had in de laatste maanden van 2013 te kampen met sterke concurrentie van goedkope alternatieven in de VS. Per saldo leidde dit voor deze divisie tot een krimp van 1,2 procent in het vierde kwartaal. De overige voeding boekte een magere plus van 1 procent.
Prijsdruk voor Unilever in Europa
Bij de geografische spreiding liet de onderliggende omzetgroei in Europa nog een krimp van 1,2 procent zien in het vierde kwartaal, vooral vanwege prijsdruk. Noord- en Zuid-Amerika boekten een plus van 5,2 procent bij de omzetgroei en in opkomende markten (exclusief Latijns-Amerika) zette Unilever 6,6 procent meer om.
Valuta-effect zorgt voor lagere omzet in euro
Unilever zag de totale omzet per saldo dalen in het vierde kwartaal van 2013. De Nederlands-Britse multinational had onder meer last van de zwakke economie in de ontwikkelde markten en de dure euro.
De groei in opkomende markten zwakte af, maar Unilever wist de winst wel flink op te voeren. Financieel topman Jean-Marc Huët ziet in de tragere groei van opkomende markten dan ook geen grote problemen voor Unilever. "Dit is waar de groei is.'' In China realiseerde Unilever in het vierde kwartaal groei in de dubbele cijfers, aldus Huët.
De omzet in het vierde kwartaal kwam uit op 11,8 miljard euro. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 12,6 miljard euro en in het derde kwartaal 12,5 miljard.
Voor heel 2013 kwam de omzet uit op 49,8 miljard euro, een daling van 3 procent. Daarmee kwam Unilever weer uit onder de grens van 50 miljard, die het in 2012 juist net wist te overschrijden.
De operationele winst over heel 2013 was 7,5 miljard euro, een stijging van 8 procent. De nettowinst ging met 9 procent omhoog tot 5,3 miljard euro.
Analisten positief over slot 2013
Unilever heeft 2013 per saldo sterk afgesloten, stelden analisten van Rabobank, ING en SNS Securities dinsdag.
Unilever wist de organische groei in het vierde kwartaal sterker op te voeren dan verwacht en toonde ook weer groei ten opzichte van het voorgaande kwartaal in opkomende markten. Dat is een goed teken, stelde Rabo.
SNS wees erop dat de winstgevendheid solide bleef. De jaarresultaten van het concern voeden volgens de bank het vertrouwen dat Unilever de groei met circa 5 procent kan doorzetten en dat de marges verder kunnen verbeteren door strategische initiatieven.
ING verwacht dat de resultaten van dinsdag voor opluchting zorgen in de markt. De bank haalde het aandeel van zijn lijst met minst favoriete aandelen in de Benelux.
Het aandeel Unilever staat bij Rabo en ING op hold en bij SNS op reduce. Unilever stond woensdag rond 9.30 uur met een plus van 3,4 procent tot 29,82 euro aan kop van een nagenoeg vlakke AEX.
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl